Polskie Dni Montessori | Opole 2 – 4 czerwca 2023 r.
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole
9:00 - 12:00 Hospitacje w placówach Montessori Opola i Raszowej
13:00 – 15:00
Rejestracja uczestników. Powitalna kawa.
Zapoznanie się z ofertą wystawienniczą.
15:00 – 15:30
Studenckie, Centrum Kultury, ul. Katowicka 95 (w pobliżu miejsca konferencji)
"Wszechświat" - występ artystyczny dzieci ze Szkoły Stowarzyszenia Pro Liberis Silesiae w Opolu
Reż. Małgorzata Więckowicz – Żyła, Karolina Idzi
15:30 - 16:00 Otwarcie Polskich Dni Montessori
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole
Powitanie i słowo organizatorów
16:00 – 16:30 Wykład inauguracyjny
dr Monika Czok, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego
Uczyć się bez granic - także narodowych. Specyfika regionalna, dwujęzyczność i edukacja Montessori w województwie opolskim
16:30 – 17:00 Wykład
dr Małgorzata Miksza, Polskie Stowarzyszenie Montessori, Łódź
Maria Montessori o znaczeniu i sile edukacji
17:00 – 17.30 Przerwa na kawę i herbatę
17:30 – 18:00 Wykład
dr Emilia Grzęda, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu/Pracownia Neurobiologii
Współczesna neurobiologia a edukacja Montessori
18:00 – 18:30 Wykład
Ewa Nikołajew – Wieczorowska, Centrum Uśmiechu Dziecka Montessori w Poznaniu
Integracja w pedagogice Marii Montessori
19:00 Kolacja w miejscu obrad
Sobota, 3 czerwca 2023 r.
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole
8:30 – 9:30 Rejestracja uczestników
9:30 – 11:00 Warsztaty I sesja - /zajęcia równoległe do wyboru/
W1. Herosi geometrii, A. Winkler
W5. TY i JA – rozumieć i rozwiązywać konflikty, A. Lux
W6. Rozwój kreatywności u dziecka, Y. Shevchenko
W7. Metoda „otwartej księgi” opracowanej przez M. Montessori w edukacji religijnej, dr hab. Barbara Surma, prof. AIK
W8. Świat bez granic - materiały do poznawania państw i ich dziejów podczas zajęć historycznych, M. Kustra
W10. Jak kształtować kompetencje miękkie u dzieci i dorosłych? – warsztat praktyczny, A. Nowak-Ludziejewska
W11. Kąpiele leśne – Shinrin Yoku drogą do CZŁOWIEKA i POKOJU, J. Swędrak-Zawada
W12. Oblicza lasu – warsztat edukacyjno – terapeutyczny dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, E. Pędraszewska – Iskrzak, H. Iskrzak, M. Chmielewska
W13. Z czego słyną kontynenty - lekcja rozwojowa w odpowiedzi na wszystkie style uczenia się dzieci, A. Rzońca
W14. Witajcie w wieży Babel – wychowanie do pokoju jako wyzwanie współczesności – perspektywa nauczycielek szkoły dwujęzycznej, A. Leszczyńska, M. Madejczyk
W15. Od barteru do podatków, A. Karpińska
W16. Miasto kolorów – opowieść o tolerancji, N. Kochańska
W17. Wielkie Lekcje, D. Białek
W18. Uczyć, poruszać, sprawiać przyjemność – sztuka inspiracją do działań plastycznych w klasie i na zewnątrz, W. Ulatowska, E. Łukaszewicz
11:00 – 11:30 Przerwa na kawę i herbatę
11:30 – 13:00 Warsztaty II sesja /zajęcia równoległe do wyboru/
W2. Couching edukacyjny pozwala na eliminację ograniczeń, A. Lux
W4. Przejście po linii – od ciszy do rytmu, S. Kowollik, K. Johanning – Lehmann
W19. Las – montessoriańskie otoczenie, które przygotowała nam natura, J. Binio
W20. Przedszkole Integracyjne Montessori – wyzwania i możliwości. Przykład zajęć specjalistycznych, J. Bober, B. Bień
W21. Doświadczenie czasu i pojęć z nim związanych przez dziecko w wieku przedszkolnym, A .B. Świergolik, E. Lorenz, J. Antosik
W22. „Historia Krakowa” – opowieść dla przedszkolaków, I. Połeć, K. Rewilak
W23. Taniec w kontekście edukacji Montessori, K. Ustowska-Gmerek
W25. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi kompetencji społeczno-emocjonalnych z wykorzystaniem lektur szkolnych w klasach 1-3 szkoły Montessori, M. Maliszewska, M. Olszewska
W26. Przyroda nie zna granic. O wychowaniu kosmicznym w klasach 4-8 i roli odkrywania przyrody w przyrodzie, K. Ujma
W27. Ukazanie możliwości rozwojowych osób z chorobą Alzheimera w oparciu o metodę Montessori Senior – Montessori Lifestyle, M. Stroińska
W28. Kogo kocham, kogo lubię?, E. Borkim, I. Zdziech
W29. Wpływ animalterapii na dzieci w kontekście pedagogiki Montessori, E. Krzemień, S. Świątek
W30 Techniki nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem metod wielozmysłowych w pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat, M. Główka
13:15 – 14:30 Przerwa na lunch serwowany na miejscu
14:30 – 16:00 Warsztaty III sesja /zajęcia równoległe do wyboru/
W5. TY i JA – rozumieć i rozwiązywać konflikty, A. Lux
W6. Rozwój kreatywności u dziecka, Y. Shevchenko
W8. Świat bez granic - materiały do poznawania państw i ich dziejów podczas zajęć historycznych, M. Kustra
W9. Jak pracować z dzieckiem z problemami rozwojowymi w grupie Montessori, E. Nikołajew- Wieczorowska
W10. Jak kształtować kompetencje miękkie u dzieci i dorosłych? – warsztat praktyczny, A. Nowak-Ludziejewska
W11. Kąpiele leśne – Shinrin Yoku drogą do CZŁOWIEKA i POKOJU, J. Swędrak-Zawada
W12. Oblicza lasu – warsztat edukacyjno – terapeutyczny dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, E. Pędraszewska – Iskrzak, H. Iskrzak, M. Chmielewska
W13. Z czego słyną kontynenty - lekcja rozwojowa w odpowiedzi na wszystkie style uczenia się dzieci, A. Rzońca
W14. Witajcie w wieży Babel – wychowanie do pokoju jako wyzwanie współczesności – perspektywa nauczycielek szkoły dwujęzycznej, A. Leszczyńska, M. Madejczyk
W16. Miasto kolorów – opowieść o tolerancji, N. Kochańska
W17. Wielkie Lekcje, D. Białek
W18. Uczyć, poruszać, sprawiać przyjemność – sztuka inspiracją do działań plastycznych w klasie i na zewnątrz, W. Ulatowska, E. Łukaszewicz
W21. Doświadczenie czasu i pojęć z nim związanych przez dziecko w wieku przedszkolnym, A .B. Świergolik, E. Lorenz, J. Antosik
16:00 – 16:30 Przerwa na kawę i herbatę
16:30 – 18.30 Strefa panelowa /zajęcia równoległe do wyboru/
A. Małgorzata Tarnowska - panel z udziałem uczniów
Projekt Farm School vs. Projektu Miejskiego Montessori Erdkinder w praktyce
B. Joanna Bednaszyńska, Agnieszka Brzykcy-Bentkowska (Warszawa),Katarzyna Chlebica (Opole)
Edukacja domowa Pedagogika Marii Montessori poza murami szkoły, czyli o edukacji domowej słów kilka
C. Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska, Szkoła Podstawowa Montessori w Kowalach
Jak tworzymy projekty w naszej szkole
D. Spacer z przewodnikiem po Opolu
19:30 Zapraszamy na imprezę integracyjną i uroczystą kolację do Studenckiego Centrum Kultury, ul Katowicka 95
Niedziela, 4 czerwca 2023 r.
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole
8:00 – 9:00 Msza św. (dla chętnych) Ojcowie Jezuici, ul. Ojca Czaplaka 1 (obok Uniwersytetu)
9:00 – 09:15 Niedzielna kawa
9:15 - 9:45 Wykład
dr hab. Barbara Surma, prof. AIK, Akademia Ignatianum w Krakowie
Ekologia integralna w edukacji religijnej w systemie pedagogicznym M. Montessori
9:45 - 10:15
Anna Maria Wojtyniak, Szkoła Podstawowa Montessori w Kowalach, Pracownia Empatii PARASOL w Gdańsku
Radość życia jako dobrostan nauczyciela
10:15 – 10:45 Przerwa na kawę i herbatę
11:00 – 12:30 Warsztaty IV sesja - /zajęcia równoległe do wyboru/
W1. Herosi geometrii, A. Winkler
W3. Śpiew i gra na dzwonkach oraz transpozytorze, S. Kowollik, K. Johanning – Lehmann
W15. Od barteru do podatków, A. Karpińska
W19. Las – montessoriańskie otoczenie, które przygotowała nam natura, J. Binio
W20. Przedszkole Integracyjne Montessori – wyzwania i możliwości. Przykład zajęć specjalistycznych, J. Bober, B. Bień
W22. „Historia Krakowa” – opowieść dla przedszkolaków, I. Połeć, K. Rewilak
W23. Taniec w kontekście edukacji Montessori, K. Ustowska-Gmerek
W25. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi kompetencji społeczno-emocjonalnych z wykorzystaniem lektur szkolnych w klasach 1-3 szkoły Montessori, M. Maliszewska, M. Olszewska
W26. Przyroda nie zna granic. O wychowaniu kosmicznym w klasach 4-8 i roli odkrywania przyrody w przyrodzie, K. Ujma
W27. Ukazanie możliwości rozwojowych osób z chorobą Alzheimera w oparciu o metodę Montessori Senior – Montessori Lifestyle, M. Stroińska
W28. Kogo kocham, kogo lubię?, E. Borkim, I. Zdziech
W29. Wpływ animalterapii na dzieci w kontekście pedagogiki Montessori, E. Krzemień, S. Świątek
W30 Techniki nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem metod wielozmysłowych w pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat, M. Główka
W31. Dźwięczna historia - edukacja polonistyczna i muzyczna Metodą Marii Montessori w edukacji wczesnoszkolnej, A Grygiel, Ł. Szuba
12:30 – 13:15
Zakończenie Polskich Dni Montessori. Refleksje po konferencji.
Występ artystyczny studentów Uniwersytetu Opolskiego.