PDM

  • banner-glowny-psm-2024  1.jpg
  • banner-glowny-psm-2024.jpg

Program 2023

Polskie Dni Montessori | Opole 2 – 4 czerwca 2023 r.

Piątek, 2 czerwca 2023 r. 

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole


9:00 - 12:00 Hospitacje w placówach Montessori Opola i Raszowej

 

13:00 – 15:00

Rejestracja uczestników. Powitalna kawa.

Zapoznanie się z ofertą wystawienniczą. 

 

15:00 – 15:30

Studenckie, Centrum Kultury, ul. Katowicka 95 (w pobliżu miejsca konferencji)

 

"Wszechświat" - występ artystyczny dzieci ze Szkoły Stowarzyszenia Pro Liberis Silesiae w Opolu 

Reż. Małgorzata Więckowicz – Żyła, Karolina Idzi

 

  

15:30 - 16:00  Otwarcie Polskich Dni Montessori

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole

 

Powitanie i słowo organizatorów 

 

16:00 – 16:30 Wykład inauguracyjny  

dr Monika Czok, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego 

Uczyć się bez granic - także narodowych. Specyfika regionalna, dwujęzyczność i edukacja Montessori w województwie opolskim

  

16:30 – 17:00 Wykład 

dr Małgorzata Miksza,  Polskie Stowarzyszenie Montessori, Łódź 

Maria Montessori o znaczeniu i sile edukacji

 

17:00 – 17.30 Przerwa na kawę i herbatę

17:30 – 18:00 Wykład 

dr Emilia Grzęda, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu/Pracownia Neurobiologii

Współczesna neurobiologia a edukacja Montessori

 

18:00 – 18:30 Wykład 

Ewa Nikołajew – Wieczorowska, Centrum Uśmiechu Dziecka Montessori w Poznaniu

Integracja w pedagogice Marii Montessori

 

 

19:00 Kolacja w miejscu obrad

 

Sobota, 3 czerwca 2023 r.

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole


8:30 – 9:30 Rejestracja uczestników   

 

9:30 – 11:00  Warsztaty I sesja - /zajęcia równoległe do wyboru/ 

 

W1. Herosi geometrii, A. Winkler 

W5. TY i JA – rozumieć i rozwiązywać konflikty, A. Lux 

W6. Rozwój kreatywności u dziecka, Y. Shevchenko 

W7. Metoda „otwartej księgi” opracowanej przez M. Montessori w edukacji religijnej, dr hab. Barbara Surma, prof. AIK 

W8. Świat bez granic - materiały do poznawania państw i ich dziejów podczas zajęć historycznych, M. Kustra 

W10. Jak kształtować kompetencje miękkie u dzieci i dorosłych? – warsztat praktyczny, A. Nowak-Ludziejewska 

W11. Kąpiele leśne – Shinrin Yoku drogą do CZŁOWIEKA i POKOJU, J. Swędrak-Zawada 

W12. Oblicza lasu – warsztat edukacyjno – terapeutyczny dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, E. Pędraszewska – Iskrzak, H. Iskrzak, M. Chmielewska 

W13.  Z czego słyną kontynenty - lekcja rozwojowa w odpowiedzi na wszystkie style uczenia się dzieci, A. Rzońca 

W14. Witajcie w wieży Babel – wychowanie do pokoju jako wyzwanie współczesności – perspektywa nauczycielek szkoły dwujęzycznej, A. Leszczyńska, M. Madejczyk 

W15. Od barteru do podatków, A. Karpińska 

W16. Miasto kolorów – opowieść o tolerancji, N. Kochańska 

W17. Wielkie Lekcje, D. Białek 

W18. Uczyć, poruszać, sprawiać przyjemność – sztuka inspiracją do działań plastycznych w klasie i na zewnątrz, W. Ulatowska, E. Łukaszewicz 

 

  

11:00 – 11:30 Przerwa na kawę i herbatę 

 

11:30 – 13:00  Warsztaty II sesja  /zajęcia równoległe do wyboru/  

 

 

W2. Couching edukacyjny pozwala na eliminację ograniczeń, A. Lux 

W4. Przejście po linii – od ciszy do rytmu, S. Kowollik, K. Johanning – Lehmann 

W19. Las – montessoriańskie otoczenie, które przygotowała nam natura, J. Binio 

W20. Przedszkole Integracyjne Montessori – wyzwania i możliwości. Przykład zajęć specjalistycznych, J. Bober, B. Bień  

W21. Doświadczenie czasu i pojęć z nim związanych przez dziecko w wieku przedszkolnym, A .B. Świergolik, E. Lorenz, J. Antosik  

W22. Historia Krakowa” – opowieść dla przedszkolaków, I. Połeć, K. Rewilak 

W23. Taniec w kontekście edukacji Montessori, K. Ustowska-Gmerek 

W25. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi kompetencji społeczno-emocjonalnych z wykorzystaniem lektur szkolnych w klasach 1-3 szkoły Montessori, M. Maliszewska, M. Olszewska 

W26. Przyroda nie zna granic. O wychowaniu kosmicznym w klasach 4-8 i roli odkrywania przyrody w przyrodzie, K. Ujma 

W27. Ukazanie możliwości rozwojowych osób z chorobą Alzheimera w oparciu o metodę Montessori Senior – Montessori Lifestyle, M. Stroińska 

W28. Kogo kocham, kogo lubię?, E. Borkim, I. Zdziech 

W29. Wpływ animalterapii na dzieci w kontekście pedagogiki Montessori, E. Krzemień, S. Świątek 

W30 Techniki nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem metod wielozmysłowych w pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat,  M. Główka 

  

13:15 – 14:30 Przerwa na lunch serwowany na miejscu

 

14:30 – 16:00  Warsztaty III sesja  /zajęcia równoległe do wyboru/ 

 

W5. TY i JA – rozumieć i rozwiązywać konflikty, A. Lux 

W6. Rozwój kreatywności u dziecka, Y. Shevchenko 

W8. Świat bez granic - materiały do poznawania państw i ich dziejów podczas zajęć historycznych, M. Kustra 

W9. Jak pracować z dzieckiem z problemami rozwojowymi w grupie Montessori, E. Nikołajew- Wieczorowska 

W10. Jak kształtować kompetencje miękkie u dzieci i dorosłych? – warsztat praktyczny, A. Nowak-Ludziejewska 

W11. Kąpiele leśne – Shinrin Yoku drogą do CZŁOWIEKA i POKOJU, J. Swędrak-Zawada 

W12. Oblicza lasu – warsztat edukacyjno – terapeutyczny dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, E. Pędraszewska – Iskrzak, H. Iskrzak, M. Chmielewska 

W13.  Z czego słyną kontynenty - lekcja rozwojowa w odpowiedzi na wszystkie style uczenia się dzieci, A. Rzońca 

W14. Witajcie w wieży Babel – wychowanie do pokoju jako wyzwanie współczesności – perspektywa nauczycielek szkoły dwujęzycznej, A. Leszczyńska, M. Madejczyk 

W16. Miasto kolorów – opowieść o tolerancji, N. Kochańska 

W17. Wielkie Lekcje, D. Białek 

W18. Uczyć, poruszać, sprawiać przyjemność – sztuka inspiracją do działań plastycznych w klasie i na zewnątrz, W. Ulatowska, E. Łukaszewicz 

W21. Doświadczenie czasu i pojęć z nim związanych przez dziecko w wieku przedszkolnym, A .B. Świergolik, E. Lorenz, J. Antosik  

 

16:00 – 16:30 Przerwa na kawę i herbatę

 

16:30 – 18.30 Strefa panelowa /zajęcia równoległe do wyboru/

 

A. Małgorzata Tarnowska - panel z udziałem uczniów 

Projekt Farm School vs. Projektu Miejskiego Montessori Erdkinder w praktyce

 

B. Joanna Bednaszyńska, Agnieszka Brzykcy-Bentkowska (Warszawa),Katarzyna Chlebica (Opole)

Edukacja domowa Pedagogika Marii Montessori poza murami szkoły, czyli o edukacji domowej słów kilka

 

C. Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska, Szkoła Podstawowa Montessori w Kowalach

Jak tworzymy projekty w naszej szkole

 

D. Spacer z przewodnikiem po Opolu

 

19:30 Zapraszamy na imprezę integracyjną i uroczystą kolację do Studenckiego Centrum Kultury, ul Katowicka 95

  

Niedziela, 4 czerwca 2023 r.

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, ul. Oleska 48, Opole


 

8:00 – 9:00  Msza św. (dla chętnych) Ojcowie Jezuici, ul. Ojca Czaplaka 1 (obok Uniwersytetu)

9:00 – 09:15 Niedzielna kawa 

9:15 - 9:45 Wykład

dr hab. Barbara Surma, prof. AIK, Akademia Ignatianum w Krakowie

Ekologia integralna w edukacji religijnej w systemie pedagogicznym M. Montessori

 

9:45 - 10:15

Anna Maria Wojtyniak, Szkoła Podstawowa Montessori w Kowalach, Pracownia Empatii PARASOL w Gdańsku

Radość życia jako dobrostan nauczyciela

 

10:15 – 10:45 Przerwa na kawę i herbatę

  

11:00 – 12:30  Warsztaty IV sesja - /zajęcia równoległe do wyboru/

 

W1. Herosi geometrii, A. Winkler

W3. Śpiew i gra na dzwonkach oraz transpozytorze, S. Kowollik, K. Johanning – Lehmann

W15. Od barteru do podatków, A. Karpińska

W19. Las – montessoriańskie otoczenie, które przygotowała nam natura, J. Binio

W20. Przedszkole Integracyjne Montessori – wyzwania i możliwości. Przykład zajęć specjalistycznych, J. Bober, B. Bień

W22. Historia Krakowa” – opowieść dla przedszkolaków, I. Połeć, K. Rewilak

W23. Taniec w kontekście edukacji Montessori, K. Ustowska-Gmerek

W25. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi kompetencji społeczno-emocjonalnych z wykorzystaniem lektur szkolnych w klasach 1-3 szkoły Montessori, M. Maliszewska, M. Olszewska

W26. Przyroda nie zna granic. O wychowaniu kosmicznym w klasach 4-8 i roli odkrywania przyrody w przyrodzie, K. Ujma

W27. Ukazanie możliwości rozwojowych osób z chorobą Alzheimera w oparciu o metodę Montessori Senior – Montessori Lifestyle, M. Stroińska

W28. Kogo kocham, kogo lubię?, E. Borkim, I. Zdziech

W29. Wpływ animalterapii na dzieci w kontekście pedagogiki Montessori, E. Krzemień, S. Świątek

W30 Techniki nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem metod wielozmysłowych w pracy z dziećmi w wieku 1-3 lat,  M. Główka

W31. Dźwięczna historia - edukacja polonistyczna i muzyczna Metodą Marii Montessori w edukacji wczesnoszkolnej,  A Grygiel, Ł. Szuba

 

12:30 – 13:15

Zakończenie Polskich Dni Montessori. Refleksje po konferencji.

Występ artystyczny studentów Uniwersytetu Opolskiego.