PDM

  • banner-glowny-psm-2024  1.jpg
  • banner-glowny-psm-2024.jpg

PROGRAM 2024

Dziecko w wielowymiarowej przestrzeni. Konferencja z okazji Jubileuszu XXX-lecia Polskiego Stowarzyszenia Montessori oraz XXX-lecia współpracy z Katedrą Teorii Wychowania WNoW UŁ

Łódź 17 – 19 maja 2024

 

PROGRAM

 

Piątek, 17 maja 2024 r.

9.00-12.00 
Hospitacje w placówkach Montessori w Łodzi

Miejsce obrad: Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź, al. Rodziny Scheiblerów 2

13:00 – 15:00
Rejestracja uczestników. Powitalna kawa. Zapoznanie się z ofertą wystawienniczą

13:00 - 14:30 Prezentacja placówek Montessori

15:00 – 15:30
Występ dzieci z przedszkola Miejskiego nr 220 w Łodzi

15:30 – 16:00
Otwarcie Polskich Dni Montessori Powitanie. Słowo organizatorów

16:00 – 16:30
Wykład inauguracyjny Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr h.c.mult. Katedra Teorii Wychowania WNoW UŁ 

Fenomen miejsca i przestrzeni w edukacji

16:30 – 17:00
Wykład Prof. dr hab. Krzysztof Szmidt, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości WNoW UŁ
Przestrzeń kreatogenna, czyli co mają wspólnego Maria Montessori i Richard Florida?

17:00 – 17.30
Przerwa na kawę

17:30 – 18:00
Wykład Dr Małgorzata Miksza, Polskie Stowarzyszenie Montessori, Łódź
 „Przygotowane otoczenie" Marii Montessori - kluczem rozumienia edukacji dziecka w wielowymiarowej przestrzeni

18:00 – 18:30
Wykład Dr Jarosław Jendza, Montessori Europe, Zakład Dydaktyki i Andragogiki Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego
Jak przygotowane otoczenie rośnie razem z dzieckiem w drugiej płaszczyźnie rozwojowej?

18:030 – 19:00

Otwarcie wystawy grafiki artystycznejdr Tamary Sass z Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego UŁ i prac Studentów UŁ

19.00
Kolacja (w miejscu obrad)

 

Sobota, 18 maja 2024 r.

Miejsce obrad: Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź, al. Rodziny Scheiblerów 2

8:00 - 9:30 Prezentacja placówek Montessori

8:30 – 9:15 Rejestracja uczestników

9:30 – 11:00 Warsztaty - I sesja - zajęcia równoległe do wyboru 

W3. Ćwiczenia ciszy w niespokojnych czasach,  Christa Kaminski, Ingeborg Müller-Hohagen /Niemcy/

W5. Marii Montessori PLAN DZIECI ZIEMI. Koncepcja wychowania i kształcenia młodzieży, Ela Eckert /Niemcy/

W6. Wspieranie umiejętności komunikacyjnych dziecka - człowieka, Helena Korman /Niemcy/

W7. Przestrzeń Montessori dla dziecka w domu – najlepszy start i przygotowanie do przedszkola, Yuliia Shevchenko /Ukraina, Polska/

W9. O komiksie słów kilka – czyli jak łącząc grafikę i literaturę młody człowiek może poznawać i kreować świat realny i fikcyjny, Kamil Kowalewski 

W10. Jak daleko dotarł człowiek: wędrówka od głębin morskich po niezmierzony Wszechświat, Anna Karpińska 

W12. Montessoriański materiał rozwojowy na zajęciach języka angielskiego, Anna Zatorska- Patoka, 

W13. Jak metoda Montessori wspiera budowanie siebie i jaką rolę pełni w tym rodzic? Aleksandra Brodowska

W15. Przestrzeń miasta dawniej a dziś - stare mapy, plany i pocztówki na lekcjach historii, Maurycy Kustra

W14. Jak uczyć języka polskiego w klasach starszych zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori? Katarzyna Lachowicz 

W16. Słowa, które mają moc - opowieść o Krainie Słów przestrzenią do badania języka i komunikacji, Katarzyna Chlebica

W17. Tworzenie swobodnych tekstów, czyli odkryjmy razem radość z twórczego pisania i czytania, Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska 

W18. Tajemnice wody. Zabawy i doświadczenia, Monika Pankowiec

11.00 – 11:30 Przerwa na kawę

11:30 – 13:00 Warsztaty - II sesja - zajęcia równoległe do wyboru

W2. Wymiary samodzielnego muzykowania – praca z transpozytorem, Katja Johanning-Lehmann /Niemcy/

W4. Zbudowanie relacji z naturą/przyrodą przez sztukę, kreatywność i materiały montessoriańskie, Petra Singerhoff-Mohr /Niemcy/ 

W11. „Od van Gogha do Moneta” - montessoriańskie inspiracje sztuką, Agnieszka Dzierka, Monika Mariola Kondracka 

W19. Między wersem a strofą – kreatywne wykorzystanie wierszy w klasach 1-3, Małgorzata Maliszewska 

W20. Transformersy, wstęgi, spirale, łamańce,… Historie prawdziwe i zmyślone. Czy to też matematyka?Urszula Rojek

W21. Flow art i absorbujący umysł – od dziecka do dorosłości, Wioletta Ulatowska, Ewelina Łukaszewicz

W22. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka (0-3) w przygotowanym otoczeniu, dr hab. Barbara Surma, prof. UIK /Uniwersytet Ignatianum w Krakowie/

W23. Edukacja NATURALNA w praktyce szkolnej i domowej, Joanna Swędrak-Zawada

W24. Montessoriańskie opowieści elementem przygotowanego otoczenia, Magdalena Warczykowska

W25. OTO POLSKA WŁAŚNIE – budowanie tożsamości dziecka. Podróż przez wieki., dr Elżbieta Pędraszewska – Iskrzak, współprowadzące: dr Maria Chmielewska, Helena Iskrzak klasa VII

W26. Film jako alternatywna forma przedszkolnych przedstawień, Aneta Rzońca

W27. Dziecko w świecie żywiołów, Agnieszka Backiel, asystentka: Małgorzata Grzybowska

W28. Przygotowane otoczenie w nauczaniu języka angielskiego w klasach 4-6, Olga Lipka

W29. Świadomy dorosły, świadome dziecko, Aleksandra Zarosa (Polka - Montesorianka w Norwegii)

W30. Świat w geologicznych opowieściach Hansa Elsnera, Monika Pawluczuk – Solarz

13:00 – 14:30 Przerwa na lunch (w miejscu obrad)

14:30 – 16:00 Warsztaty - III sesja - zajęcia równoległe do wyboru

W3. Ćwiczenia ciszy w niespokojnych czasach, Christa Kaminski, Ingeborg Müller-Hohagen /Niemcy/

W4. Zbudowanie relacji z naturą/przyrodą przez sztukę, kreatywność i materiały montessoriańskie, Petra Singerhoff-Mohr /Niemcy/ 

W5. Marii Montessori PLAN DZIECI ZIEMI. Koncepcja wychowania i kształcenia młodzieży, Ela Eckert /Niemcy/

W6. Wspieranie umiejętności komunikacyjnych dziecka – człowieka, Helena Korman /Niemcy/

W7. Przestrzeń Montessori dla dziecka w domu – najlepszy start i przygotowanie do przedszkola, Yuliia Shevchenko /Ukraina, Polska/

W9. O komiksie słów kilka – czyli jak łącząc grafikę i literaturę młody człowiek może poznawać i kreować świat realny i fikcyjny. Kamil Kowalewski 

W10. Jak daleko dotarł człowiek: wędrówka od głębin morskich po niezmierzony Wszechświat, Anna Karpińska

W11. „Od van Gogha do Moneta” - montessoriańskie inspiracje sztuką, Agnieszka Dzierka, Monika Mariola Kondracka 

W15. Przestrzeń miasta dawniej a dziś - stare mapy, plany i pocztówki na lekcjach historii, Maurycy Kustra

W12. Montessoriański materiał rozwojowy na zajęciach języka angielskiego, Anna Zatorska- Patoka

W13. Jak metoda Montessori wspiera budowanie siebie i jaką rolę pełni w tym rodzic? Aleksandra Brodowska

W14. Jak uczyć języka polskiego w klasach starszych zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori? Katarzyna Lachowicz

W16. Słowa, które mają moc - opowieść o Krainie Słów przestrzenią do badania języka i komunikacji, Katarzyna Chlebica

W17. Tworzenie swobodnych tekstów, czyli odkryjmy razem radość z twórczego pisania i czytania, Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska 

W19. Między wersem a strofą – kreatywne wykorzystanie wierszy w klasach 1-3, Małgorzata Maliszewska 

 

16:00 – 16:30 Przerwa na kawę

16.30 – 18.30 STREFA PANELOWA/ DYSKUSYJNA/SPACER - zajęcia równoległe do wyboru

A. PANEL /Wojciech Josicz/Lublin
Organizacja szkół Montessori w systemie edukacji polskiej

B. PANEL/ Agnieszka Tlaga/Kowale, Iwona Lipowska/Wrocław
Razem czy osobno, czyli porozmawiajmy o tym, czy warto się jednoczyć w środowisku montessoriańskim

C. GRUPA DYSKUSYJNA /Ewa Nikołajew- Wieczorowska/Poznań
„Te dzieci pracują tak, jakby mnie nie było”. O nauczycielu, który jest częścią przygotowanego otoczenia

D. GRUPA DYSKUSYJNA /Jarosław Jordan/Warszawa
Rozwój duchowy dziecka w pedagogice Montessori w analizie wybranych polskich opracowań naukowych

E. Spacer z przewodnikiem po ulicy Piotrkowskiej Śladami przedszkoli Montessori z okresu międzywojennego

18:45 – 19:45
SESJA JUBILEUSZOWA

• Dr Małgorzata Miksza, Polskie Stowarzyszenie Montessori, Łódź
30 lat Polskiego Stowarzyszenia Montessori - krótka historia

• Gratulacje i życzenia

20.00
Uroczysta kolacja (w miejscu obrad)

 

Niedziela, 18 maja 2024 r.

Miejsce obrad: Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź, al. Rodziny Scheiblerów 2.

8:30 – 9:30
Msza św. dla chętnych

9:30 – 9:45
Poranna kawa

9:45 – 10:15
Wykład Dr hab. Beata Bednarczuk, prof. UMCS Katedra Dydaktyki, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Montessori przeciw nierówności, niesprawiedliwości i wykluczeniu

10:15 – 10:45
Wykład Dr Emilia Grzęda, Katedra Fizjologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Neuromity w edukacji w kontekście pedagogiki Montessori 

10:45 – 11:15
Wykład Anna Maria Wojtyniak, Pracownia Empatii PARASOL w Gdańsku
Czułość dla siebie jest jak powietrze

11:15 – 11:45
Przerwa na kawę

11.45 – 13.15
Warsztaty – IV sesja - zajęcia równoległe do wyboru

W2. Wymiary samodzielnego muzykowania – praca z transpozytorem, Katja Johanning-Lehmann /Niemcy/

W18. Tajemnice wody. Zabawy i doświadczenia, Monika Pankowiec

W21. Flow art i absorbujący umysł – od dziecka do dorosłości, Wioletta Ulatowska, Ewelina Łukaszewicz

W22. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka (0-3) w przygotowanym otoczeniu, dr hab. Barbara Surma, prof. UIK /Uniwersytet Ignatianum w Krakowie/

W23. Edukacja NATURALNA w praktyce szkolnej i domowej, Joanna Swędrak-Zawada

W24. Montessoriańskie opowieści elementem przygotowanego otoczenia, Magdalena Warczykowska

W25. OTO POLSKA WŁAŚNIE – budowanie tożsamości dziecka. Podróż przez wieki, dr Elżbieta Pędraszewska – Iskrzak, współprowadzące: dr Maria Chmielewska, Helena Iskrzak klasa VII

W26. Film jako alternatywna forma przedszkolnych przedstawień, Aneta Rzońca

W27. Dziecko w świecie żywiołów, Agnieszka Backiel, asystentka: Małgorzata Grzybowska

W28. Przygotowane otoczenie w nauczaniu języka angielskiego w klasach 4-6, Olga Lipka

W29. Świadomy dorosły, świadome dziecko, Aleksandra Zarosa (Polka - Montesorianka w Norwegii)

W30. Świat w geologicznych opowieściach Hansa Elsnera, Monika Pawluczuk – Solarz

13:15 – 14.00 Zakończenie Polskich Dni Montessori. Podsumowanie konferencji.

Występ artystyczny absolwenta UŁ, iluzjonisty Pawła Janusa