PDM

  • banner-glowny-2025--1.jpg
  • banner-glowny-2025--2.jpg

PROGRAM 2025

Inkluzja versus ekskluzja - przykład pedagogiki Marii Montessori

Kraków 6 – 8 czerwca 2025

Program

 

Piątek, 6 czerwca 2025 r.

9:00 - 12:00  Hospitacje w placówkach Montessori Krakowa i Wieliczki

Miejsce obrad: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie, ul. Kopernika 26.

13:00 – 15:00  Rejestracja uczestników. Powitalna kawa. Zapoznanie się z ofertą wystawienniczą.

15:00 – 15:30 Występ artystyczny dzieci z Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie

15:30 – 16:00 Otwarcie Polskich Dni Montessori. Powitanie i słowo organizatorów

16:00 – 16:30 Wykład inauguracyjny 

Arwed Müller, Szkoła Montessori w Erfurcie: stowarzyszenie Aktion Sonnenschein Thüringen e. V., Niemcy, Związek Montessori Landu Turyngia - Montessori-Landesverband Thüringen e. V.

Pedagogika Marii Montessori na rzecz edukacji inkluzyjnej – szanse, zadania i doświadczenia z pedagogicznej praktyki

16:30 – 17:00 Wykład 

dr hab. Iwona Sikorska, Instytut Psychologii Stosowanej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Różnorodność ścieżek rozwoju dziecka – edukacja dla przyszłości

17:00 – 17.30 Przerwa na kawę i herbatę

17:30 – 18:00 Wykład

dr Jarosław Jendza, Montessori Europe, Instytut Pedagogiki, Zakład Dydaktyki i Andragogiki, Uniwersytet Gdański, Gdańsk

Montessori dla wybranych? Ekskluzywna enklawa czy przestrzeń otwarta na różnorodność?

18:00 - 18:30 Wykład

dr Małgorzata Miksza, Polskie Stowarzyszenie Montessori, Łódź

Ekskluzja – inkluzja w pedagogice Marii Montessori. Impulsy do dyskusji 

18:30 – 19:00 Występ artystyczny studentów Uniwersytetu Ignatianum

 

19:15 Kolacja w miejscu obrad 

Sobota, 7 czerwca 2025 r.

Miejsce obrad: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie, ul. Kopernika 26.

8:30 – 9:00 Rejestracja uczestników

9:00 – 9:30 Wykład

Prof. h.c. Dipl.-Päd. Joachim Dattke, specjalista pedagogiki leczniczej Montessori, Niemcy

Współczesne problemy pedagogiki inkluzyjnej

9:30 – 11:00 Warsztaty - I sesja - zajęcia równoległe do wyboru

 

W1. Inkluzja jako istotny element jakości życia starszych osób w geragogice Montessori, 

Christine Mitterlechner /Austria/

W2. Wolna praca montessoriańska w montessoriańskiej szkole podstawowej i jej efektywność dla wdrażania idei inkluzyjnej edukacji dzieci, Arwed Müller /Niemcy/

W5. Wspieranie umiejętności komunikacyjnych dziecka – w oparciu o obraz …, Helena.Korman /Niemcy/

W6. Praca z uczniami z edukacji domowej w Pracowni Montessori z uwzględnieniem inkluzji, Agata Buczek

W8. Inny to nie jest obcy, ale ktoś bliski – o różnicach, które łączą, a nie dzielą, dr Małgorzata Centner-Guz, dr Iwona Zwierzchowska

W9. Trzy twarze inkluzji - historie prawdziwe..., Sylwia Ciesiółka

W10. Odkryj swoje super moce! - prace grupowe przy projektach jako znalezienie zasobów uczniów, Alicja Czucha, Anna Nowak-Ludziejewska

W11. Solanum Tuberosum – roślina, która zmieniła świat, Justyna Godlewska, Zofia Siemieniuk

W12. Religie świata: różne drogi do jednego celu?, Anna Karpińska

W13. Historia ognia czyli od jaskiniowca do parowca..., Kamil Kowalewski

W15. Opowieści (...) jako proces inkluzji w pedagogice Montessori; czyli jak i co opowiadać dzieciom, aby budowały siebie i relacje z innymi, Magdalena Lipińska

W18. Metoda Montessori–najlepszy sposób na integrację i wykorzystanie zasobów każdego dziecka, Ewa Nikołajew-Wieczorowska

W19. O kalendarzu, zegarze i księżycu- nasze pomysły na aktywizowanie dzieci, Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska

 

11:00 – 11:30 Przerwa na kawę i herbatę

11:30 – 13:00 Warsztaty- II sesja - zajęcia równoległe do wyboru

 

W3. Dzieci są różne- także pod względem swego rozwoju emocjonalnego i społecznego, Arwed Müller /Niemcy/

W4. Inkluzja i teatr w pedagogice Marii Montessori, Christa Kaminski, Ingeborg Müller-Hohagen /Niemcy/

W7. Inkluzja versus ekskluzja – jak uczyć matematyki dzieci z trudnościami w duchu Montessori, Sylwia Caban

W11. Solanum Tuberosum – roślina, która zmieniła świat, Justyna Godlewska, Zofia Siemieniuk

W14. Jak przygotowane otoczenie w klasie Montessori pozwala na włączanie dzieci w proces uczenia się, samodzielności i rozwoju..., Katarzyna Lewandowska

W15. Opowieści (...) jako proces inkluzji w pedagogice Montessori; czyli jak i co opowiadać dzieciom, aby budowały siebie i relacje z innymi, Magdalena Lipińska

W16. Wykorzystanie muzyki tradycyjnej z różnych stron świata w klasie Montessori..., Aleksandra Meissner, Martyna Dornowska

W17. Debata oksfordzka i tutoring jako narzędzia inkluzyjnej edukacji sprzyjającej dobrostanowi dzieci i młodzieży, Anna Zalewska-Žohar, Magdalena Gładysz

W18. Metoda Montessori–najlepszy sposób na integrację i wykorzystanie zasobów każdego dziecka, Ewa Nikołajew-Wieczorowska

W20. Księżyc i Słońce w montessoriańskich opowieściach, Monika Pawluczuk–Solarz

W21. Morze Bałtyckie w trzech odsłonach – projekt do realizacji podczas zajęć edukacyjno – terapeutycznych…, dr Elżbieta Pędraszewska – Iskrzak,Maria Chmielewska, Helena Iskrzak

W23. Edukacja religijna w placówkach Montessori – jako element inkluzji, dr hab.Barbara Surma, prof UIK

W24. Opowieść o zawodach, Jolanta Szafrańska-Wojdalska

 

13:00 – 14:30 Przerwa na lunch serwowany w miejscu obrad

14:30 – 16:00 Warsztaty - III sesja - zajęcia równoległe do wyboru

 

W2. Wolna praca montessoriańska w montessoriańskiej szkole podstawowej i jej efektywność dla wdrażania idei inkluzyjnej edukacji dzieci, Arwed Müller /Niemcy/

W4. Inkluzja i teatr w pedagogice Marii Montessori, Christa Kaminski, Ingeborg Müller-Hohagen /Niemcy/

W8. Inny to nie jest obcy, ale ktoś bliski – o różnicach, które łączą, a nie dzielą, dr Małgorzata Centner-Guz, dr IwonaZwierzchowska

W10. Odkryj swoje super moce! - prace grupowe przy projektach jako znalezienie zasobów uczniów, Alicja Czucha, Anna Nowak-Ludziejewska

W13. Historia ognia czyli od jaskiniowca do parowca..., Kamil Kowalewski

W14. Jak przygotowane otoczenie w klasie Montessori pozwala na włączanie dzieci w proces uczenia się, samodzielności i rozwoju..., Katarzyna Lewandowska

W16. Wykorzystanie muzyki tradycyjnej z różnych stron świata w klasie Montessori..., Aleksandra Meissner, Martyna Dornowska

W19. O kalendarzu, zegarze i księżycu- nasze pomysły na aktywizowanie dzieci, Monika Ogrodowczyk, Joanna Malanowska

W20. Księżyc i Słońce w montessoriańskich opowieściach, Monika Pawluczuk–Solarz

W21. Morze Bałtyckie w trzech odsłonach – projekt do realizacji podczas zajęć edukacyjno – terapeutycznych…, 

dr Elżbieta Pędraszewska – Iskrzak,Maria Chmielewska, Helena Iskrzak

W22. Opowieści o wartościach, Iwona Rojewska, Karolina Auguścik

W25. Dobre praktyki włączania dzieci w spektrum autyzmu w klasie przedszkolnej Montessori, Joanna Szymańska, Magda Rozbicka

W26. Troska o dziecko w świecie cyfrowym, czyli jak uczyć szacunku do samego siebie i innych w przestrzeni wirtualnej, Katarzyna Zych

 

16:00 – 16:30 Przerwa na kawę i herbatę

16:30 – 18.30 Strefa panelowa / dyskusujna / spacer - zajęcia równoległe do wyboru

A.Wioletta Ulatowska, Ewelina Łukaszewicz /Kowale/

Włączanie, rodziców do życia przedszkola, tworzenie relacji

B. Wojciech Josicz /Lublin/

Wyzwania jaki stoją przed organami prowadzącymi przedszkola, szkoły Montessori w Polsce

C. Aleksandra Zarosa /Waterpark Montessori Norwegia/

Edukacja inkluzyjna w ujęciu międzynarodowym – przegląd rozwiązań metodycznych

D. Małgorzata Tarnowska /Warszawa/

Farma Montessori: Inkluzywna, rezydencjalna, wypełniająca podstawę progrmową z aspektem praktycznej nauki i pracy 

E. Joanna Maghen /Warszawa/

Czy jest możliwa realizacja całego programu Montessori w przedszkolu i jak korzystać z dokumentu: Sylwetka absolwenta?

F. Spacer po Krakowie z przewodnikiem

19:30 Uroczysta kolacja z tortem w miejscu obrad

 

Niedziela, 8 czerwca 2025 r. 

7:30 – 8:30  Msza św. dla chętnych- w intencji uczestników PDM w bazylice oo. jezuitów

___________________________________________

Miejsce obrad: Uniwersytet Ignatianum w Krakowieul. Kopernika 26.

8:45 – 09:15 Niedzielna kawa 

09:15 - 9:45 Wykład

dr Magdalena El Ghamari, PhD, Collegium Civitas, Warszawa

Ekskluzja a podatność na radykalizację: Jak edukacja inkluzyjna może budować odporność?

9:45 - 10:30

Panel dyskusyjny z okazji Jubileuszu 30 – lecia Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie

(m.in: prof. h.c. Dipl.-Päd.Joachim Dattke, Petra Niemeyer, prof. Barbara Surma, dr hab. Iwona Sikorska, Elżbieta Zabiegaj)

10:30 – 11:00 Przerwa na kawę i herbatę

11:00 – 12:30  Warsztaty IV sesja - zajęcia równoległe do wyboru

 

W1. Inkluzja jako istotny element jakości życia starszych osób w geragogice Montessori, Christine Mitterlechner /Austria/

W3. Dzieci są różne- także pod względem swego rozwoju emocjonalnego i społecznego, Arwed Müller /Niemcy/

W5. Wspieranie umiejętności komunikacyjnych dziecka – w oparciu o obraz …, Helena Korman /Niemcy/

W6. Praca z uczniami z edukacji domowej w Pracowni Montessori z uwzględnieniem inkluzji, Agata Buczek

W7. Inkluzja versus ekskluzja – jak uczyć matematyki dzieci z trudnościami w duchu Montessori, Sylwia Caban

W9. Trzy twarze inkluzji - historie prawdziwe..., Sylwia Ciesiółka

W12. Religie świata: różne drogi do jednego celu?, Anna Karpińska

W17. Debata oksfordzka i tutoring jako narzędzia inkluzyjnej edukacji sprzyjającej dobrostanowi dzieci i młodzieży, Anna Zalewska-Žohar, MMagdalena Gładysz

W22 Opowieści o wartościach, Iwona Rojewska, Karolina Auguścik

W23. Edukacja religijna w placówkach Montessori – jako element inkluzji, dr hab. Barbara Surma, prof UIK

W24. Opowieść o zawodach, Jolanta Szafrańska-Wojdalska

W25. Dobre praktyki włączania dzieci w spektrum autyzmu w klasie przedszkolnej Montessori, Joanna Szymańska, Magda Rozbicka

W26. Troska o dziecko w świecie cyfrowym, czyli jak uczyć szacunku do samego siebie i innych w przestrzeni wirtualnej, Katarzyna Zych

 

 

12:30 – 13:15 Zakończenie Polskich Dni Montessori. Refleksje po konferencji.